"Stal som sa novinárom, aby som sa priblížil k srdcu celého sveta" Henry R. Luce


Richard Leško: Basketbal je môj život

15.05.2012 11:53

 

Tridsaťjedenročný Košičan Richard Leško posilnil nitriansky káder pred dvoma mesiacmi. Dvojmetrový pivot Bemaca SPU Nitra strávil svoje univerzitné roky v  Chicagu. Pred piatimi rokmi získal s Košicami titul majstra Slovenska a pred zranením s kolenom pôsobil v susednom Česku a Maďarsku. Energického východniara ženie dopredu jeho láska k basketbalu i motto – Ži tak, akoby bol tento deň tvojim posledným.

Richard začal s basketbalom na základnej škole v rodných Košiciach. Už počas strednej školy začal snívať svoj americký sen a pomýšľal na štúdium za veľkou mlákou. Sen sa splnil. Získal angažmán na University of Illinois, kde pôsobil v NCAA. Na univerzitu do Chicaga, kde hral prvú divíziu, sa dostal vďaka basketbalovému štipendiu. „Už ako šestnásťročný som túžil získať toto štipendium aj preto, aby som v Amerike mohol dostať viac herných skúseností. Basketbal je v kvalite tréningov i v práci s hráčmi na podstatne vyššej úrovni ako na Slovensku. Tento šport je v USA ako náboženstvo.“

Trénoval s Chicago Bulls

Mladý Košičan v meste mafie trénoval v sezóne 2006/2007 s A-tímom zámorskej NBA Chicago Bulls. Vďaka jeho výbornej forme sa uchytil a mohol tak trénovať s pätnástimi hráčmi vrátane vtedajších veľkých hviezd. „Bol som tam päť týždňov a dalo mi to veľmi veľa. Americkí hráči sú hladnejší po lopte, sebavedomejší a dravší. Okrem toho sú aj lepšie fyzicky pripravený. Konkurencia je v zámorí podstatne väčšia. Ak tam chce niekto vyniknúť, musí dať do hry úplne všetko,“ povedal Richard, ktorý okrem basketbalových vedomostí získaval aj tie študijné. „V Chicagu som skončil vysokú školu manažmentu a marketingu, kde som získal titul MBA,“ poznamenal.

Majster Slovenska

Krátko po návrate z Ameriky pôsobil polovicu sezóny v metropole východu. Vo svojom rodnom meste získal v drese košického tímu titul majstra Slovenska. Na toto obdobie rád spomína. „Mali sme veľmi dobrý káder i trénera. Potvrdili sme rolu favorita v lige.“ Aké basketbalové skúsenosti aplikoval Richard Leško na palubovkách hneď po návrate na Slovensko? „Hlad po víťazstvách a získaných loptách v hre i zdravú agresivitu. Nevzdávať sa v žiadnej situácii a každý zápas brať, ako keby bol posledným. Účinkovanie v Amerike mi dodalo aj viac sebavedomia,“ zhodnotil Leško. 

Zastavilo ho zranenie             

„V Amerike som bol dlho a nedá sa povedať, že mám tradičnú kariéru basketbalistu, ktorý hráva od svojich osemnástich rokov a vymení veľa klubov či krajín. Bol som len v Maďarsku a v Čechách. Vyzeralo to, že pôjdem aj ďalej, ale zradilo ma koleno,“ zamyslel sa Richard. Ročník 2007/2008 bol pre tohto húževnatého bojovníka úspešný. V tejto sezóne sa mu herne darilo v drese maďarského Šoproňa i v českom basketbalovom tíme v Prostějove. Dlho sa zo svojej dobrej formy však netešil. V októbri 2008 začalo trápiť Richarda pravé koleno. Roztrhol si predný krížny väz v kolene a toto zranenie zamiešalo karty v jeho kariére. Maródoval celý nasledujúci rok. Krátko po druhej operácii prijal v sezóne 2010/2011 ponuku od BC Prievidza. „S ‚baníkmi‘ som sa dohodol na spolupráci do konca sezóny. Celý rok predtým som prakticky premaródoval a bol som rád, že môžem hrať. Prišiel som tam po operácii kolena a potreboval som sa rozohrať. Prievidza je basketbalové mesto, ktoré má svoju históriu. Bolo tam veľmi dobré basketbalové prostredie s výnimočnými fanúšikmi. Mám pekné spomienky na tento klub,“ zaspomínal si na svoje účinkovanie v hornonitrianskom klube Richard.

V Nitre je spokojný

Pred dvoma mesiacmi posilnil Richard Leško káder Bemaca SPU Nitra. „Vedenie klubu mi veľmi pomohlo so zdravím. Dostal som výborné podmienky na návrat k basketbalu. Môžem chodiť do posilňovne, pracovať s fyzioterapeutom,“ pochvaľuje si Richard a dodáva, „stále mám čo doháňať po kondičnej i hernej stránke. Čaká ma leto plné práce. V jeho závere sa uvidí, či budem v basketbale pokračovať.“ Spája Richard svoju budúcnosť s klubom v meste pod Zoborom? „Táto možnosť je u mňa určite otvorená,“ povedal.

Prioritou je zdravie

„Chcem sa dostať späť do herného kolotoča a odohrať tri a možno ešte štyri sezóny. Urobím všetko, čo bude v mojich silách, lebo basketbal je môj život.“ Momentálnou prioritou je u pivota Bemaca hlavne zdravie. A aké sú jeho ďalšie plány? „Tie som mal pred zranením najvyššie. Cítil som sa dobre a chcel som hrať basketbal na najvyššej úrovni, ako dlho to len pôjde. Všetko závisí aj od zdravia i letných tréningov. Tie ukážu, na akú úroveň sa viem dostať. Dvere nechám otvorené všetkým možnostiam i tej nitrianskej,“ prezradil dvojmetrový Richard, ktorý má okrem basketbalu vyriešenú aj otázku svojho súkromia. „Do Ameriky som išiel okrem basketbalu aj kvôli vzdelaniu. Druhú časť života, ktorá príde po športe, doriešenú mám.  Veľmi rád by som ostal aj po skončení aktívnej kariéry v športe a dúfam, že tam zužitkujem svoje vedomosti,“ prezradil v rozhovore pre Novinky Richard Leško.

 

„Naj“ Richarda Leška

Nápoj: voda

Jedlo: steak s hranolkami

Činnosť: internet, oddych, cestovanie

Kniha: Boris Filan a jeho cestopisy

Osobnosť: tréner Štefan Svitek

Motto: Ži svoj život naplno

 

-Janka Graňáková,

—————

Späť